Ο ρόλος της Apple στις καταστροφές στην Ιαπωνία

Μετά τις πρόσφατες καταστροφές που συνέβησαν στην Ιαπωνία η Apple αποφάσισε να καθυστερήσει την έναρξη πωλήσεων του iPad 2 στη χώρα μέχρι οι ρυθμοί να επανέλθουν στα φυσιολογικά τους επίπεδα.

Εν τω μεταξύ η ιαπωνική έκδοση της σελίδας της Apple αναγράφει μήνυμα συμπαράστασης στους πληγέντες:

“To those who have been affected by the earthquake and tsunami, we send sympathies from our heart. In this deep sadness, we are praying for the victims and their families.”

Επίσης, μέσω του iTunes μπορεί κανείς να κάνει δωρεές στον Ερυθρό Σταυρό. H δυνατότητα αυτή είναι ενεργή εδώ και λίγες μέρες στο αμερικάνικο και σε μερικά ευρωπαϊκά iTunes Store και περιμέναμε μήπως ενεργοποιηθεί και στο ελληνικό. Κάτι τέτοιο μέχρι στιγμής δεν έχει γίνει αλλά το link σε κάθε περίπτωση για όποιον ενδιαφέρεται είναι αυτό.

Τέλος, εργαζόμενος σε Apple Store του Τόκυο έστειλε mail σχετικά με το πώς η Apple διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο για την επικοινωνία των ανθρώπων με συγγενείς και για την παρακολούθηση των γεγονότων σε πραγματικό χρόνο. Ακολουθούν μερικά αποσπάσματα του e-mail, που μπορείτε να διαβάσετε ολόκληρο εδώ.

You know how in disaster movies, people on the street gather around electronic shops that have TVs in the display windows so they can stay informed with what is going on?  In this digital age, that’s what the Tokyo Apple stores became.  Staff brought out surge protectors and extension cords with 10s of iOS device adapters so people could charge their phones & pads and contact their loved ones.  Even after we finally had to close 10pm, crowds of people huddled in front of our stores to use the wifi into the night, as it was still the only way to get access to the outside world.

1c. Ubiquitous wifi and Facetime devices gave us a lifeline to our families and the rest of the world. Facetime turned out to be MUCH more stable than Skype (And I’m a Skype fanboy!)

If, on their way home the staff member realized they couldn’t make it, but they found an open hotel, Apple would pay for it. Since many people lived 2-3 hours away, this ended up meaning 11 hour walks home, $300 taxi fares, and $800 hotel rooms (only the luxury hotels had vacancies). Executives from Cupertino and London Facetimed with us, letting us know not to worry, they supported us, and that they would write off on it all.

About Harry Souris

Apple news, reviews and opinion. Guitar geek. Editor of iPhoneHellas.gr, MacUser.gr & TechGear.gr.

Follow me on twitter and facebook