MacBook Air 2011 13-inch Review

Η αναβαθμισμένη σειρά των MacBook Air τον Ιούλιο που μας πέρασε αναμενόταν με πολύ ενδιαφέρον καθώς όπως και να το κάνουμε η προηγούμενη γενιά του 2010 υστερούσε ελαφρώς σε απόδοση με τον «φτωχό» Core 2 Duo.

Ωστόσο, η προσθήκη Sandy Bridge επεξεργαστή στο μοντέλο του 2011 θα ικανοποιήσει αρκετά τους χρήστες που δεν θέλουν να θυσιάσουν την απόδοση για την εργονομία και την ευκολία.

Η αλήθεια είναι ότι το MacBook Pro είναι μια καταπληκτική συσκευή με πολύ δυνατές επιδόσεις που σας βγάζει ασπροπρόσωπους σε κάθε περίσταση. Όμως, έφτανε κάποια στιγμή που τα πάνω από 2.5 κιλά βάρος και το μεγάλο μέγεθος ήταν αρκετά κουραστικά κατά τη μεταφορά του υπολογιστή. Οπότε εφόσον προτιμά κανείς τη φορητότητα από τις πολύ μεγάλες επιδόσεις, την 13άρα οθόνη και την έλλειψη SuperDrive το MacBook Air μοιάζει με ιδανική λύση.

 

Αισθητική και εξωτερικά χαρακτηριστικά

Διαθέτουμε το MacBook Air 13” με επεξεργαστή Sandy Bridge i5 στα 1.7 GHz, μνήμη RAM στα 4GB 1333 MHz DDR3 και εσωτερικό δίσκο SSD 128GB για τις ανάγκες αυτού του review. Για τα υπόλοιπα μοντέλα που διαθέτει η Apple και τα χαρακτηριστικά τους μπορείτε να διαβάσετε αυτό το συγκεντρωτικό δημοσίευμα αλλά εδώ θα ασχοληθούμε μόνο με το 13άρι μοντέλο.

Εξωτερικά, λοιπόν, το νέο MacBook Air είναι ολόιδιο με αυτό της προηγούμενης χρονιάς με εξαίρεση το λογότυπο του νέου Thunderbolt για το οποίο θα μιλήσουμε αργότερα.

Έχουμε μια οθόνη LED 13.3 ιντσών με ανάλυση 1440×990 (υψηλότερη από την πενιχρή ανάλυση του 13άρι MacBook Pro) που είναι ιδανική για τη φορητότητα χωρίς να θυσιάζει και την ευχρηστία αφού χάριν στην υψηλότερη ανάλυση αλλά και στο Lion με τις fullscreen εφαρμογές δεν θα έχετε κανένα πρόβλημα. Σίγουρα, εάν δουλεύετε σε video/photo editing οι 13 ίντσες θα σας φανούν πολύ λίγες αλλά μπορείτε πολύ εύκολα να συνδέσετε μια εξωτερική οθόνη. Η οθόνη του Air διαθέτει, επίσης, και πολύ καλή γωνία θέασης χωρίς να προξενεί προβλήματα. Χάνει λίγο το χρώμα σε σχέση με την οθόνη του Pro αλλά μπορείτε να διαβάσετε κείμενο κανονικά.

Ένα άλλο θεματάκι που με προβλημάτιζε στην οθόνη του Air είναι η glossy οθόνη του. Είχα πειραματιστεί με την glossy οθόνη στο παλιό unibody MacBook Pro 13” και έκτοτε την απεχθάνομαι αφού είναι πρακτικά άχρηστη σε συνθήκες φωτισμού. Αντίθετα, η high-res antiglare οθόνη του MacBook Pro 15” είναι ιδανική αφού και σε εξωτερικούς χώρους προσφέρει ικανοποιητική ορατότητα χωρίς αντανακλάσεις. Οπότε, υπήρχε ένας μικρός ενδοιασμός για την οθόνη του Air. Ευτυχώς, όμως, η LED οθόνη του Air είναι αρκετά πιο κοντά σε μια antiglare παρά στην glossy χάριν στην πολύ λεπτή στρώση γυαλιού και έτσι δημιουργεί μηδαμινές αντανακλάσεις που δεν εμποδίζουν την ανάγνωση.

Στα αριστερά του μηχανήματος έχουμε την υποδοχή του MagSafe, μια θύρα USB, υποδοχή ακουστικών και το μικρόφωνο. Στα δεξιά έχουμε τη θύρα Thunderbolt, άλλη μια θύρα USB και την υποδοχή της SD Card. Το μόνο που μου λείπει είναι το battery indicator και το φωτάκι στο μπροστινό μέρος που ενημέρωνε για την κατάσταση sleep της συσκευής αλλά όταν έχεις SSD δίσκο κάτι τέτοιο είναι περιττό. Στην κορυφή της οθόνης έχουμε και την κάμερα Facetime, η οποία δυστυχώς δεν είναι HD όπως στα Pro χωρίς ωστόσο να προσφέρει άσχημη εικόνα.

Επιστρέφει επιτέλους και το φωτιζόμενο πληκτρολόγιο, μια λειτουργία που δεν θα έπρεπε να λείπει σε κανένα πληκτρολόγιο υπολογιστή!

Όσον αφορά την αισθητική της συσκευής τα λόγια είναι περιττά. Μπορείτε να πάτε σε ένα κατάστημα και να δείτε οι ίδιοι από κοντά το πόσο ελαφρύ (περίπου 1.35 kg), το πόσο λεπτό (1.7 cm στο πιο χοντρό σημείο και μόλις 3 mm στο λεπτότερο) και το πόσο όμορφο είναι το MacBook Air. Καμία σχέση, όπως βλέπετε, με τα Pro:

 

Επιδόσεις

Όπως είπα και παραπάνω το MacBook Air δεν παίρνει αριστεία στις επιδόσεις. Αυτό, βέβαια, δεν σημαίνει ότι υστερεί -ειδικά σε σχέση με το προηγούμενης γενιάς Air του περασμένου Οκτώβρη. Μάλιστα, σε επιδόσεις φτάνει και ορισμένες φορές ξεπερνά και τα MacBook Pro του 2010 εξαιτίας του Sandy Bridge. Σε σχέση, όμως, με τα MacBook Pro του 2011 δεν υπάρχει ουσιαστική σύγκριση και δεν θα έπρεπε αφού μιλάμε για τετραπύρηνο vs διπύρηνο επεξεργαστή.

Με βάση τα παραπάνω δεν θα παρατηρήσετε κανένα πρόβλημα στην καθημερινή λειτουργία του Air. Χρησιμοποιώντας το Air ως το κύριο μηχάνημα μου δεν αντιμετώπισα ούτε μια φορά κάποιο κόλλημα ή καθυστέρηση. Αρκετά εντυπωσιακό αν αναλογιστούμε την σχετικά μικρή μνήμη RAM (4GB), η οποία δυστυχώς δεν μπορεί να αναβαθμιστεί σε κάτι παραπάνω.

Και τώρα ερχόμαστε στο αδύνατο σημείο του Air που είναι η κάρτα γραφικών. Δυστυχώς, η Apple αποφάσισε να εμπιστευτεί την ενσωματωμένη κάρτα γραφικών της Intel HD 3000 (που υπάρχει αποκλειστικά και στο 13άρι Pro), η οποία αν και δεν απογοητεύει κατά την αναπαραγωγή HD video ή βίντεο στο YouTube θα φανεί πολύ «λίγη» σε όσους αρέσκονται σε παιχνίδια. Και εδώ, όμως, πρέπει να έχουμε υπόψιν ότι ένας gamer πιθανότατα δεν θα πρέπει να έχει εξαρχής το Air στη λίστα των επιλογών του.

Παρακάτω θα δείτε ορισμένα συγκριτικά τεστ για να καταλάβετε την απόδοση του Air.

Χρησιμοποιήθηκαν:
MacBook Air 2011 13” Sandy Bridge i5 1.7 GHz, 4GB 1333 MHz DDR3 RAM, Intel HD 3000 384ΜΒ, Lion 10.7.1
MacBook Pro 2010 15” Arrandale i5 2.4 GHz, 8GB 1067 MHz DDR3 RAM, NVIDIA GT330 256MB, Lion 10.7.1
iMac 2010 27″ i7 2.93 GHz, 16GB 1333 MHz DDR3 RAM, ATI Radeon HD5750 1GB, Lion 10.7.1
MacBook Pro 2011 15″ Quad-core i7 2.0GHz, 4GB RAM, ATI Radeon 6490M 256MB, Lion 10.7.1
MacBook Pro 2010 17” i5 2.53GHz, 8GB RAM, NVIDIA GT330 256ΜΒ, Lion 10.7.1

Cinebench CPU (επίδοση επεξεργαστή)

Cinebench OpenGL (επίδοση γραφικών)

iBench (επίδοση επεξεργαστή και μνήμης)

 

GeekBench (επίδοση επεξεργαστή και μνήμης)

xBench CPU (επίδοση επεξεργαστή)

Όσον αφορά τον δίσκο SSD ήμουν τυχερός και μου έτυχε ο δίσκος της Samsung επιτυγχάνοντας ταχύτητες 247MB/s write και 265.1MB/s read.

 

Θερμοκρασία, Ανεμιστήρες, Μπαταρία

Το σημαντικότερο θέμα σε ένα φορητό υπολογιστή είναι το ζήτημα της θερμοκρασίας και της αυτονομίας. Σε αυτό το θέμα το Air δεν τα πάει άσχημα. Συγκεκριμένα, όσον αφορά το ζήτημα της υπερθέρμανσης είναι σε πολύ καλύτερη θέση από τα MacBook Pro. Για φορητό υπολογιστή το Pro ήταν σχεδόν αδύνατο να το έχεις στα πόδια και να γράφεις και ειδικά τώρα το καλοκαίρι ακόμα και τίποτα να μην έκανες το μηχάνημα ζεσταινόταν. Το Air αντιθέτως αντιμετωπίζει το θέμα πολύ καλύτερα και διατηρεί μια φυσιολογική θερμοκρασία για πολύ ώρα. Παρατήρησα ότι εάν κάνεις διάφορες εργασίες εναλλάξ, όπως Twitter, Safari, Mail, το Air διατηρεί χαμηλά τη θερμοκρασία αλλά εάν για παράδειγμα κάτσεις και γράψεις ένα μακροσκελές κείμενο κάποια στιγμή θα αρχίσει να ζεσταίνεται χωρίς προφανή λόγο. Δεν είμαι σίγουρος για το αν φταίει η εφαρμογή ή το Air ή το Lion.

Στο ζήτημα του θορύβου τώρα το Air δεν τα πάει και τόσο καλά όπως ένα Pro, κάτι που είναι απολύτως λογικό. Οι ανεμιστήρες παραμένουν αθόρυβοι κατά τη διαδικασία μιας φυσιολογικής εργασίας (πχ Twitter, Safari με πολλά tabs, Mail, Calendar, Preview, iTunes, Skype, TextEdit) αλλά όταν εκκινηθεί πχ το Photoshop θα ακούσετε τους ανεμιστήρες να μπαίνουν σε λειτουργία. Η κατάσταση αυτή ομολογουμένως ενεργοποιείται πιο γρήγορα τώρα το καλοκαίρι που στην Ελλάδα έχουμε υψηλές εξωτερικές θερμοκρασίες αλλά φαντάζομαι ότι σε φυσιολογικές θερμοκρασίες τα πράγματα θα είναι λιγάκι πιο ανεκτά.

Όσον αφορά την αυτονομία του Air τα πράγματα είναι σε πολύ καλά επίπεδα επιβεβαιώνοντας σε γενικές γραμμές αυτά που δίνει επίσημα η Apple και στην πράξη.

 

Thunderbolt

Το Thunderbolt είναι μια νέα τεχνολογία που αποτελεί καρπός της συνεργασίας της Apple με την Intel που αναμένεται να αποτελέσει το μελλοντικό στάνταρ στην συνδεσιμότητα περιφερειακών συσκευών με τον υπολογιστή.

Εξωτερικά μοιάζει με την γνώριμη DisplayPort που έχουμε δει σε παλαιότερα MacBook και μάλιστα μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως τέτοια για τη σύνδεση με μια εξωτερική οθόνη για παράδειγμα.

Το μεγάλο ατού του Thunderbolt είναι η ταχύτητα και ευκολία που προσφέρει. Συγκεκριμένα, το Thunderbolt προσφέρει θεωρητική ταχύτητα 10Gb/s (πρακτικά μπορεί να είναι λίγο μικρότερη, περίπου στα 8Gb/s) που είναι αρκετά υψηλότερη από οτιδήποτε χρησιμοποιούμε σήμερα. Είναι εφικτή μάλιστα η ταυτόχρονη λήψη και μετάδοση δεδομένων αλλά και η κατά σειρά σύνδεση περιφερειακών σε μία μόνο θύρα.

Δυστυχώς, στο Air εξαιτίας του πολύ λεπτού σχεδιασμού χρησιμοποιείται μια πιο light έκδοση του Thunderbolt με την οποία περιορίζεται η σύνδεση σε μία εξωτερική οθόνη.

Περισσότερες τεχνικές λεπτομέρειες για την τεχνολογία Thunderbolt μπορείτε να μάθετε σε αυτό το συγκεντρωτικό δημοσίευμα.

Δυστυχώς, η ύπαρξη Thunderbolt περιφερειακών είναι ουσιαστικά ανύπαρκτη, οπότε πρακτικά δεν μπορούμε να αξιοποιήσουμε την τεχνολογία αλλά ελπίζουμε ότι στο μέλλον θα κυκλοφορήσουν ολοένα και περισσότερες συσκευές που θα εκμεταλλεύονται την καινοτόμα αυτή τεχνολογία.

 

Γενικά

Το MacBook Air το προτίμησα από ένα MacBook Pro για πολύ συγκεκριμένους λόγους και το ίδιο θα πρέπει να κάνετε και εσείς. Σίγουρα, δεν απευθύνεται σε όλους αλλά σε συγκεκριμένη κατηγορία χρηστών που ξέρουν τι θέλουν από έναν υπολογιστή αυτού του είδους. Κάποια πράγματα ομολογουμένως τα κάνει πολύ καλύτερα από ένα Pro αλλά σε άλλα υστερεί, όπως είναι αναμενόμενο.

Για την τιμή του, όμως, αυτά που προσφέρει είναι σε πάρα πολύ καλή αναλογία και δικαίως θα δελεάσει πολλούς νέους αγοραστές. Από τη μεριά μας το προτείνουμε ανεπιφύλακτα.

Βαθμολογία MacUser 4.5/5

About Harry Souris

Apple news, reviews and opinion. Guitar geek. Editor of iPhoneHellas.gr, MacUser.gr & TechGear.gr.

Follow me on twitter and facebook