Ο Sir Jonathan (Jony) Ive μιλά για τη διαδικασία σχεδιασμού στην Apple και τον ανταγωνισμό

Sir Jonathan (Jony) Ive

Σε μία από τις σπάνιες συνεντεύξεις του, ο επικεφαλής σχεδιαστής της Apple, Sir Jonathan (Jony) Ive, απαντά σε ερωτήσεις του Mark Prigg της London Evening Standard σχετικά με την τιμή που του έγινε και εξηγεί τη διαδικασία σχεδιασμού και παραγωγής ενός νέου προϊόντος στην Apple:

Ερ: Πρόσφατα λάβατε τον τίτλο του Ιππότη για τις υπηρεσίες σας ως σχεδιαστής. Νιώσατε υπερήφανος εκείνη τη στιγμή;

Απ: Ένιωθα απόλυτα ενθουσιασμένος και ταπεινός την ίδια στιγμή. Γνωρίζω πολύ καλά ότι η δουλειά μου οφείλεται στο γεγονός ότι μεγάλωσα στην Αγγλία, η οποία έχει παράδοση στο βιομηχανικό σχεδιασμό και στην υλοποιήση του. Η έμφαση στην καινοτομία είναι αναπόσπαστο κομμάτι της Βρετανικής κουλτούρας, κάτι που εκφράζεται με πολλούς τρόπους και στην σχεδιαστική παράδοση.

Ερ: Θεωρείτε ότι το Λονδίνο παραμένει σημαντική πόλη για το σχεδιασμό;

Απ: Έφυγα από το Λονδίνο το 1992, αλλά το επισκέπτομαι 3-4 φορές το χρόνο. Είναι μια πολύ σπουδαία πόλη και σημαντική συνεισφορά στο σχεδιασμό και τη δημιουργία νέων πραγμάτων.

Ερ: Σε τι διαφέρει το Λονδίνο από τη Silicon Valley;

Απ: Η αίσθηση είναι εντελώς διαφορετική στη Silicon Valley, λόγω της συνύπαρξης πολλών διαφορετικών εταιριών με δημιουργικό χαρακτήρα.

Ερ: Τι είναι αυτό που διαφοροποιεί τον σχεδιασμό της Apple;

Απ: Παλεύουμε για να βρούμε τα σωστά λόγια, έτσι ώστε να περιγράψουμε τη διαδικασία σχεδιασμού στην Apple, καθώς πρόκειται για έναν συνδυασμό σχεδιασμού, πρωτοτυπίας και κατασκευής. Εάν διαχωρίσεις αυτά τα μέρη, πιστεύω ότι δε θα είναι καλό το τελικό αποτέλεσμα. Όταν θέλουμε να κάνουμε κάτι καλύτερο, δημιουργούμε κάτι νέο, και από τη στιγμή που είναι νέο, έχουμε να αντιμετωπίσουμε προβλήματα και προκλήσεις για τις οποίες δεν έχουμε κανένα προηγούμενο σημείο αναφοράς. Επομένως, για την επίλυση και την αντιμετώπιση αυτών των θεμάτων, απαιτείται αξιοσημείωτη συγκέντρωση. Γενικά, υπάρχει (κατά τη διαδικασία σχεδιασμού) μια αίσθηση περιέργειας και αισιοδοξίας, και κάτι τέτοιο δεν το συναντάς πολύ συχνά.

Ερ: Πως προκύπτει ένα νέο προϊόν στην Apple;

Απ: Αυτό που λατρεύω στη διαδικασία δημιουργίας, και ίσως ακουστεί αφελές, είναι ότι τη μια μέρα δεν υπάρχει καμία ιδέα και καμία λύση, αλλά την επόμενη γεννιέται μια ιδέα.     Η πιο ενδιαφέρουσα στιγμή είναι όταν μεταβαίνουμε από μια αφηρημένη ιδέα σε μια πιο χειροπιαστή συζήτηση. Όταν δημιουργείς ένα τρισδιάστατο μοντέλο, όσο πρώιμο και αν είναι, δίνεις μορφή σε μια ιδέα και όλα αλλάζουν. Ολόκληρη η διαδικασία προχωρά και επικεντρώνεται σε αυτή μια ομάδα ανθρώπων. Είναι μια πολύ σημαντική διαδικασία.

Ερ: Ποιοι είναι οι στόχοι σας όταν ξεκινάτε να δημιουργήσετε ένα νέο προϊόν;

Απ: Οι στόχοι είναι πολύ απλοί. Να σχεδιάσουμε και να κατασκευάσουμε καλύτερα προϊόντα. Εάν δεν μπορούμε να φτιάξουμε κάτι καλύτερο από αυτά που έχουμε, τότε δεν θα ασχοληθούμε.

Ερ: Για ποιο λόγο οι ανταγωνιστές της Apple δυσκολεύονται να καταφέρουν κάτι τέτοιο;

Απ: Οι περισσότεροι από τους ανταγωνιστές μας θέλουν να φτιάξουν κάτι διαφορετικό, ή κάτι που μοιάζει νέο. Πιστεύω ότι αυτοί είναι εντελώς λάθος στόχοι. Ένα προϊόν πρέπει να είναι πραγματικά καλύτερο. Αυτό απαιτεί αληθινή πειθαρχία, και αυτό είναι που μας οδηγεί. Μία σοβαρή, αυθεντική όρεξη να δημιουργήσουμε κάτι καλύτερο.

Ερ: Πότε συνειδητοποιήσατε για πρώτη φορά τη σημασία των σχεδιαστών;

Απ: Εγίνε όταν χρησιμοποίησα για πρώτη φορά ένα Mac. Είχα περάσει τα χρόνια του Πανεπιστημίου τη δεκαετία του 80′ χρησιμοποιώντας έναν υπολογιστή και ήταν μια φρικτή εμπειρία. Μετέπειτα ανακάλυψα το Mac. Ήταν τόσο σημαντική η στιγμή και τη θυμάμαι πεντακάθαρα, καθώς μου άφηνε μια πραγματική αίσθηση των ανθρώπων που το κατασκεύασαν.

Ερ: Όταν σας έρχονται ιδέες για προϊόντα, όπως το iPod, προσπαθείτε να λύσετε κάποιο πρόβλημα;

Απ: Υπάρχουν διαφορετικές προσεγγίσεις. Μερικές φορές τα πράγματα μπορεί να μας ενοχλήσουν τόσο ώστε να έχουμε πλήρη επίγνωση του προβλήματος, μια αρκετά ρεαλιστική και λιγότερο προκλητική προσέγγιση. Αυτό που θεωρώ πιο δύσκολο είναι όταν προκαλείσαι από μια ευκαιρία. Τότε πραγματικά δοκιμάζονται οι δυνατότητες του σχεδιαστή. Δεν είναι απλά ένα πρόβλημα για το οποίο είσαι ενήμερος, ούτε έχει δημιουργήσει κάποιος την ανάγκη. Αλλά όταν ξεκινάς να αναρωτιέσαι, τι θα γίνει αν κάνουμε αυτό, αν το συνδυάσουμε με το άλλο, θα ήταν χρήσιμο; Αυτός ο τρόπος σκέψης δημιουργεί ευκαιρίες που θα μπορούσαν να αντικαταστήσουν ολόκληρες κατηγορίες συσκευών, αντί απλά να αντιμετωπιστεί ένα συγκεκριμένο πρόβλημα. Αυτή είναι η αληθινή και συναρπαστική πρόκληση.

Ερ: Οδήγησε αυτό στη δημιουργία νέων προϊόντων για την Apple;

Απ: Παραδείγματα είναι τα προϊόντα όπως το iPhone, το iPod και το iPad. Αυτή η φανατική προσήλωση στη λεπτομέρεια, η αφοσίωση και η αντιμετώπιση των προβλημάτων καθορίζει την καθημερινή εμπειρία.

Ερ: Πως γνωρίζετε ότι έχετε επιτύχει;

Απ: Ένα από τα πράγματα που πραγματικά με εκνευρίζει σε μερικά προϊόντα είναι όταν αντιλαμβάνομαι ότι ο σχεδιαστής επιδεικνύεται. Στόχος μας είναι να δημιουργήσουμε απλά αντικείμενα, τα οποία δεν θα μπορούμε να φανταστούμε με διαφορετικό τρόπο. Πρέπει να το κάνεις σωστά, έτσι ώστε να εστιάσεις ακόμα περισσότερο στο αντικείμενο. Για παράδειγμα, η εφαρμογή iPhoto που δημιουργήσαμε για το νέο iPad σε απορροφά εντελώς και ξεχνάς ότι χρησιμοποιείς ένα iPad.

Ερ: Οι καταναλωτές νοιάζονται πραγματικά για τον καλό σχεδιασμό;

Απ: Οι καταναλωτές είναι απίστευτα απαιτητικοί, και αναγνωρίζουν που έχει δοθεί πραγματική φροντίδα στο σχεδιασμό και που έγινε με κυνισμό και απληστία. Αυτό το βρίσκουμε πραγματικά ενθαρρυντικό.

Ερ: Οι χρήστες έχουν σχέση εμμονής με τα προϊόντα της Apple. Γιατί;

Απ: Όταν χρησιμοποίησα Mac για πρώτη φορά, ένιωσα την αξία αυτών που το δημιούργησαν. Πιστεύω ότι το συναισθηματικό δέσιμο των ανθρώπων με το προϊόν γίνεται επειδή αισθάνονται τη φροντίδα και τον κόπο που ξοδεύτηκε για τη δημιουργία του.

[πηγή LES]

About Chris Elpidis