Γιατί κανείς δεν αντιγράφει την Apple; Η συνταγή της επιτυχίας!

apple

Τα τελευταία χρόνια η Apple είχε την τύχη (και ικανότητα) να επαναπροσδιορίσει ορισμένες κατηγορίες προϊόντων (iPod, iTunes Store, iPhone, iPad) με τους ανταγωνιστές να σπεύδουν να αντιγράψουν αυτά τα προϊόντα και υπηρεσίες. Διαφαίνεται κατά κάποιον τρόπο ένα μοτίβο σύμφωνα με το οποίο όλοι περιμένουν από την Apple να μπει σε μια κατηγορία και μετά να την ανταγωνιστούν αντιγράφοντας τα προϊόντα της. Αυτό είναι πλέον γενικά αποδεκτό και όχι απαραίτητα κακό αφού σε μια ιδανική κατάσταση προάγεται ο ανταγωνισμός και η καινοτομία προς όφελος του καταναλωτή.

Ωστόσο, όταν τα τελευταία χρόνια η μοναδική εταιρεία που καινοτομεί και αλλάζει τα δεδομένα στις αγορές είναι η Apple και καμία άλλη δημιουργείται εύλογα μια απορία. Γιατί όλοι αντιγράφουν τα προϊόντα της Apple αλλά κανείς δεν θέλει να αντιγράψει την ίδια την Apple; Μια πιθανή εξήγηση είναι ότι απλά δεν αξίζει …τον κόπο. Λαμβάνοντας υπόψιν την πορεία της μετοχής της Apple και την αξιολόγησή της ο Horace Dediu του Asymco.com εκτιμά ότι στα μάτια των επενδυτών η Apple δεν είναι πετυχημένη! Γιατί να μπει κάποιος, λοιπόν, στον κόπο να καινοτομήσει και να “τιμωρηθεί” με χαμηλή αξιολόγηση;

O Horace Dediu εξετάζει, επίσης, τι είναι αυτό που χρειάζεται για να αντιγράψει κανείς την Apple. Ικανότητα; Κουλτούρα; Ο Tim Cook έχει δηλώσει ότι η καινοτομία είναι βαθιά ριζωμένη στο DNA της εταιρείας: «Η τόλμη, η φιλοδοξία, η πίστη ότι δεν υπάρχουν όρια, η επιθυμία να κάνουμε τα καλύτερα προϊόντα στον κόσμο. Είναι οι αξίες. Είναι στο DNA της εταιρείας». Υπογραμμίζει ότι δεν υπάρχει συγκεκριμένη συνταγή για την επιτυχία αλλά μερικές προϋποθέσεις είναι η ικανότητα και η ηγεσία: «Η Apple βρίσκεται σε μια μοναδική θέση επειδή έχει ικανότητα στο software, hardware και τις υπηρεσίες. Μπορείς να καινοτομήσεις στο software, hardware και υπηρεσίες αλλά η πραγματική μαγεία είναι τι γίνεται στη διασταύρωση αυτών […] Η ικανότητα δεν είναι κάτι που απλά γράφεις μια επιταγή για να την αποκτήσεις. Είναι κάτι που εργάζεσαι δεκαετίες για αυτό. Νομίζω ότι είμαστε μοναδικοί σε αυτό».

Αντικειμενικά είναι λιγότερο χρονοβόρο και αρκετά πιο φθηνό να αντιγράψεις τα προϊόντα μιας εταιρείας από το να χτίσεις σταδιακά μια ενσωματωμένη εμπειρία χρήσης. Ομολογουμένως, μερικές εταιρείες, όπως η Microsoft, κινούνται προς αυτή την κατεύθυνση αλλά φαίνεται ότι δεν υπάρχει η θέληση και η διορατικότητα που απαιτείται.

Ο Dediu σημειώνει ότι κατά τη γνώμη του η Apple γνωρίζει τι είναι πραγματικά αυτό που την κάνει πετυχημένη αλλά, όπως είναι λογικό, δεν το μοιράζεται με όλους. Δεν πρόκειται για μια απλή συνταγή αλλά είναι κάτι πιο πολύπλοκο που απαιτεί πίστη και θέληση ενάντια στα δεδομένα και στον ανταγωνισμό. «Είναι τέχνη όσο είναι και επιστήμη. Και περισσότερο από όλα είναι μια διαδικασία βελτίωσης με την πίστη ότι μόνο κάνοντας σπουδαία δουλειά είναι εφικτή η επιβίωση».

Συνιστούμε να διαβάσετε ολόκληρο το πολύ ενδιαφέρον άρθρο του Horace Dediu εδώ.

About Harry Souris

Apple news, reviews and opinion. Guitar geek. Editor of iPhoneHellas.gr, MacUser.gr & TechGear.gr.

Follow me on twitter and facebook